Aandachtspunten

Hieronder vatten wij de belangrijkste aandachtspunten voor 2022 samen en geven een overzicht van blijvende aandachtspunten.  

Aandachtspunten 2022

  • een voorwaarde voor autorisatie is dat uw organisatie ten minste het aantal bestuursleden heeft dat uw statuten/reglementen als minimum voorschrijven
  • voor de activiteit (het project) mag u op zijn vroegst kosten maken 3 maanden na indiening van de aanvraag (voor één uitzondering zie de pagina De Begroting op de aanvraagsite)
  • meld (toegestane) vroegtijdige kosten in uw subsidieaanvraag anders is de uitzonderingsregel niet van toepassing
  • facturen die vóór de looptijd zijn gedateerd zijn vroegtijdige kosten
  • het besluit over de aanvraag komt uiterlijk met 3 maanden
  • u begint pas met de activiteit nadat u het besluit hebt ontvangen
  • binnen 4 maanden na het besluit maakt u een begin met de activiteit, dat is het begin van de looptijd
  • zodra u weet wanneer u begint meldt u de datum
  • bij niet tijdig beginnen of melden vervalt een toekenning
  • uitstel van looptijd is in principe niet mogelijk
  • voedingskosten mag u mee begroten maar houd er rekening mee dat deze kosten door het bestuur met een kritisch oog worden bekeken (zie Wat niet in aanmerking komt)
  • een beveiligingsaanvraag dient u eerst in bij de (lokale) overheid
  • het toerekenen van kosten voor huisvesting is niet toegestaan

Blijvende Aandachtspunten

  • Een subsidieaanvraag kan het hele jaar door worden ingediend.
  • Activiteiten duren over het algemeen niet langer dan een jaar.
  • Meelezen: het is mogelijk om met meerdere personen van uw organisatie tegelijk online de aanvraag te bekijken. Zo kunt u gemakkelijker overleggen over de aanvraag.
  • Jaarstukken zijn verplicht bij aanvragen van € 5.000 en hoger. Ontbreken zij geheel of deels dan wordt de aanvraag geweigerd. De jaarstukken moeten voldoen aan de volgende richtlijnen:
    • uit een inhoudelijk jaarverslag moet blijken wat de werkzaamheden van het bestuur zijn geweest én welke activiteiten hebben plaatsgevonden;
    • een financieel jaarverslag bestaat uit een balans én een resultatenrekening (staat van baten en lasten). Zie hier een voorbeeld van een balans.
  • Begrotingsposten die samenhangen met toegerekende kosten worden door het bestuur met een kritisch oog bekeken. Toegerekende kosten zijn bijvoorbeeld telefoonkosten (maximaal € 100) en kantoorkosten. Zie Wat niet in aanmerking komt.
  • Beantwoord de vragen inhoudelijk en volledig.
  • Een antwoord dat verwijst naar een bijlage wordt niet als inhoudelijk geaccepteerd.
  • Ongevraagd verstrekte bijlagen worden niet bij de beoordeling betrokken.
  • Maror subsidieert maximaal 75 procent van de kosten van een activiteit. Er is echter geen recht op 75 procent subsidie.
  • Let op overlap als u samenwerkt met een andere organisatie die ook subsidie van Maror ontvangt.
  • Het budget van de sector Herinnering is zo beperkt dat aanvragen voor nieuwe monumenten op lokaal niveau zonder landelijke doelstelling meestal niet kunnen worden gehonoreerd.
  • Als u een zaal(tje) nodig hebt voor uw activiteit heeft het de voorkeur als u dit afhuurt binnen de Joodse infrastructuur.

Bureau beperkt bereikbaar

Op dinsdag 5 juli zijn wij telefonisch bereikbaar van 9.00-15.00 uur en op woensdag 6 juli van 10.00-17.30 uur. Wilt u worden teruggebeld? Stuur dan een mail naar collectieven@maror.nl.

Aankondigingsmail voor besluit

Wij hebben gemerkt dat sommige spamfilters het Word-formulier Begroting en Vaststelling, dat wij meesturen met een verleningsbesluit, als onveilige bijlage aanmerken. Hierdoor kan de mail met het besluit in de spam belanden. Wij sturen daarom een aankondigingsmail voorafgaand aan elke mail die wij met een B&V als bijlage versturen. Ontvangt u de mail met de B&V niet dezelfde dag nog in uw mailbox? Check dan uw spamfilter.

Uw project en Corona

Klik hier voor meer informatie.

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.