Aandachtspunten

Hieronder vatten wij de belangrijkste aandachtspunten voor 2018 samen en geven een overzicht van blijvende aandachtspunten.  

Aandachtspunten 2018

  • een subsidieaanvraag kan het hele jaar door worden ingediend
  • voor de activiteit (het project) mag u op zijn vroegst kosten maken 3 maanden na indiening van de aanvraag (voor één uitzondering zie de pagina De Begroting op de aanvraagsite)
  • het besluit over de aanvraag komt uiterlijk met 3 maanden
  • u begint pas met de activiteit nadat u het besluit hebt ontvangen
  • binnen 4 maanden na het besluit maakt u een begin met de activiteit
  • binnen 4 maanden na het besluit meldt u het begin
  • bij niet tijdig beginnen of melden vervalt een toekenning
  • activiteiten duren over het algemeen niet langer dan een jaar
  • uitstel van looptijd is in principe niet mogelijk
  • voedingskosten mag u mee begroten maar houd er rekening mee dat deze kosten door het bestuur met een kritisch oog worden bekeken (zie Wat niet in aanmerking komt)
  • een beveiligingsaanvraag dient u eerst in bij de (lokale) overheid

Blijvende Aandachtspunten

  • Meelezen: het is mogelijk om met meerdere personen van uw organisatie tegelijk online de aanvraag te bekijken. Zo kunt u gemakkelijker overleggen over de aanvraag.
  • Jaarstukken zijn verplicht bij aanvragen van € 5.000 en hoger. Ontbreken zij geheel of deels dan wordt de aanvraag geweigerd. De jaarstukken moeten voldoen aan de volgende richtlijnen:
    • uit een inhoudelijk jaarverslag moet blijken wat de werkzaamheden van het bestuur zijn geweest én welke activiteiten hebben plaatsgevonden;
    • een financieel jaarverslag bestaat uit een balans én een resultatenrekening (staat van baten en lasten). Zie hier een voorbeeld van een balans.
  • Begrotingsposten die samenhangen met toegerekende kosten worden door het bestuur met een kritisch oog bekeken. Toegerekende kosten zijn bijvoorbeeld huisvesting, telefoon- en kantoorkosten. Zie Wat niet in aanmerking komt.
  • Beantwoord de vragen inhoudelijk en volledig.
  • Een antwoord dat verwijst naar een bijlage wordt niet als inhoudelijk geaccepteerd.
  • Ongevraagd verstrekte bijlagen worden niet bij de beoordeling betrokken.
  • Maror subsidieert maximaal 75 procent van de kosten van een activiteit. Er is echter geen recht op 75 procent subsidie.
  • Let op overlap als u samenwerkt met een andere organisatie die ook subsidie van Maror ontvangt.
  • Het budget van de sector Herinnering is zo beperkt dat aanvragen voor nieuwe monumenten op lokaal niveau zonder landelijke doelstelling meestal niet kunnen worden gehonoreerd.
  • Als u een zaal(tje) nodig hebt voor uw activiteit heeft het de voorkeur als u dit afhuurt binnen de Joodse infrastructuur.

Inspiratiemiddag en afscheidsreceptie

Op 10 juni nam Maror in Amsterdam afscheid van Micha Cohen als voorzitter en Joop Elzas als secretaris, die zich beiden 8 jaar lang met hart en ziel inzetten voor Maror. Tevens werd stilgestaan bij het verlies van Ronald Hené z’’l als bestuurslid, die 10 december 2017 overleed, amper een maand voor ook hij zijn 8 jaar zou vol maken. Nathan Kotek volgt Micha op als voorzitter.

Ter gelegenheid van deze bestuursveranderingen organiseerde Maror de inspiratiebijeenkomst Klaar voor de toekomst! onder leiding van Yuri van der Sluis. Het thema was: Is verbinding noodzakelijk om klaar te zijn voor de toekomst? Centraal stonden aanvragers en projecten die lees verder

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.