Herstructureringsfonds

Het Herstructureringsfonds is in 2016 van start gegaan en is bedoeld om de Nederlands-Joodse infrastructuur te versterken. Doel is Joodse organisaties proactief levensvatbaar en zelfredzaam te maken en hen te helpen om te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Joodse organisaties kunnen een aanvraag bij het Herstructureringsfonds indienen. Een bijdrage uit het Herstructureringsfonds is bedoeld voor de implementatie van nieuw beleid van een Joodse organisatie om financieel en/of organisatorisch gezonder te worden.

Het bestuur heeft  € 2 miljoen toegevoegd aan het budget Bijzondere Doeleinden ten behoeve van het Herstructureringsfonds.

Wanneer komt men in aanmerking?

Joodse organisaties die verwachten op een termijn van 2-5 jaar in financiële en/of organisatorische problemen te komen, kunnen een beroep doen op het Herstructureringsfonds. Tevens moeten zij voldoen aan de volgende criteria:

  • belanghebbend in de zin van het Uitkeringsreglement
  • frequent service geven aan hun cliënten/gebruikers/leden/leerlingen
  • een substantieel deel van de Joodse gemeenschap bedienen
  • zodanige uitgaven hebben dat herstructurering opportuun is 
  • tenminste 10 jaar bestaan.

Aanvraag

Organisaties die een beroep willen doen op het Herstructureringsfonds worden verzocht hun verzoek op maximaal 1 A4 in te sturen ten behoeve van een quick scan door het bestuur. Een dergelijk verzoek zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende bestuursvergadering. Daarna zal het bestuur met een reactie komen en een organisatie eventueel uitnodigen tot het verstrekken van nadere stukken. Het bestuur wil een aanvraag in principe binnen 60 dagen na dit eerste verzoek om aanvullende informatie kunnen afronden. Het is daarom van belang steeds spoedig te reageren op vragen. Als standaard responstijd hanteren wij een termijn van 14 dagen.

Wilt u meer weten, lees dan het Reglement Herstructureringsfonds.

Bureau gesloten

Bureau Maror-gelden is gesloten van 31 juli t/m 16 augustus.

Uw project en de Corona-crisis

Als u subsidie hebt ontvangen voor een project dat vanwege Corona niet kan worden uitgevoerd zoals u van plan was, neem dan contact op met ons. Wij zullen met u meedenken en waar mogelijk oplossingen bieden. Wij verwachten dat u geen kosten maakt zolang onzeker is of, gezien de omstandigheden, een activiteit kan doorgaan.  
Als u nieuwe plannen hebt waarvoor u een subsidieaanvraag wilt indienen, houdt u er dan rekening mee of die gezien de voorschriften van de rijksoverheid en het RIVM zijn toegestaan.

Blijf gezond!

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.