Herstructureringsfonds

Het Herstructureringsfonds is in 2016 van start gegaan en is bedoeld om de Nederlands-Joodse infrastructuur te versterken. Doel is Joodse organisaties proactief levensvatbaar en zelfredzaam te maken en hen te helpen om te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Joodse organisaties kunnen een aanvraag bij het Herstructureringsfonds indienen. Aanvragen kunnen onderzoek en/of implementatie van oplossingen inhouden.  Een bijdrage uit het Herstructureringsfonds moet een Joodse organisatie financieel en/of organisatorisch gezonder maken.

Het bestuur heeft  € 2 miljoen toegevoegd aan het budget Bijzondere Doeleinden ten behoeve van het Herstructureringsfonds.

Wanneer komt men in aanmerking?

Joodse organisaties die verwachten op een termijn van 2-5 jaar in financiële en/of organisatorische problemen te komen, kunnen een beroep doen op het Herstructureringsfonds. Tevens moeten zij voldoen aan de volgende criteria:

  • belanghebbend in de zin van het Uitkeringsreglement
  • frequent service geven aan hun cliënten/gebruikers/leden/leerlingen
  • een substantieel deel van de Joodse gemeenschap bedienen
  • zodanige uitgaven hebben dat herstructurering opportuun is 
  • tenminste 10 jaar bestaan.

Aanvraag

Organisaties die een beroep willen doen op het Herstructureringsfonds worden verzocht hun verzoek op maximaal 1 A4 in te sturen ten behoeve van een quick scan door het bestuur. Een dergelijk verzoek zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende bestuursvergadering. Daarna zal het bestuur met een reactie komen en een organisatie eventueel uitnodigen tot het verstrekken van nadere stukken. Het bestuur wil een aanvraag in principe binnen 60 dagen na dit eerste verzoek om aanvullende informatie kunnen afronden. Het is daarom van belang steeds spoedig te reageren op vragen. Als standaard responstijd hanteren wij een termijn van 14 dagen.

Wilt u meer weten, lees dan het Reglement Herstructureringsfonds.

Inspiratiemiddag en afscheidsreceptie

Op 10 juni nam Maror in Amsterdam afscheid van Micha Cohen als voorzitter en Joop Elzas als secretaris, die zich beiden 8 jaar lang met hart en ziel inzetten voor Maror. Tevens werd stilgestaan bij het verlies van Ronald Hené z’’l als bestuurslid, die 10 december 2017 overleed, amper een maand voor ook hij zijn 8 jaar zou vol maken. Nathan Kotek volgt Micha op als voorzitter.

Ter gelegenheid van deze bestuursveranderingen organiseerde Maror de inspiratiebijeenkomst Klaar voor de toekomst! onder leiding van Yuri van der Sluis. Het thema was: Is verbinding noodzakelijk om klaar te zijn voor de toekomst? Centraal stonden aanvragers en projecten die lees verder

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.